Svarīgas juridiskas lietas, kas jānokārto pirms interneta veikala izveidošanas
Tev ir lieliska ideja par e-komercijas biznesu. Esi jau izdomājis, ka tev būs interenta veikals, esi izskatījis un izvēlējies domēna vārdu un tagad esi gatavs virzīties tālāk. Bet, ja iepriekš tev nav bijusi pieredze tiešsaistes biznesa izveidē un vadīšanā, tad vēlamies tev norādīt uz dažām lietām, kurām vajadzētu pievērst uzmanību, lai nepalaistu garām nevienu no juridiskajām prasībām, kas saistītas ar jauna uzņēmuma izveidi un darbības uzsākšanu tiešsaistes vidē. Neizpildot pamata juridiskās prasības uzņēmējdarbības sākumposmā, tas vēlāk tev var izmaksāt daudz naudas un laika, un pat potenciāli draudēt ar uzņēmuma likvidāciju. Lai palīdzētu tev aptvert visus svarīgākos juridiskos aspektus un izvairīties no sarežģījumiem nākotnē, esam apkopojuši dažas juridiskās prasības, kas jāizpilda un jāņem vērā, uzsākot e-komercijas biznesu.
1. Reģistrē savu preču zīmi.
Pirms reģistrēt savu preču zīmi, pārliecinies, vai esi veicis oficiālu preču zīmju meklēšanu un pārbaudi, lai izvēlētais uzņēmuma nosaukums būtu likumīgi pieejams.
Šī soļa izlaišana ir diezgan izplatīta parādība daudziem e-komercijas iesācējiem, un tās sekas ir dārgas.
Pārkāpumi saistībā ar preču zīmi rodas ne tikai tad, ja lieto jau reģistrētu cita uzņēmuma apzīmējumu/nosaukumu, bet arī gadījumos, ja patērētājiem preču zīme izraisa neskaidrību vai apjukumu. Pārsimts eiro izdevumi preču zīmes reģistrācijai var ietaupīt lielāku naudas summu, kas būtu jāiztērē preču zīmes maiņas (re-branding) gadījumā vai, nedod dievs, jruidiska strīda gadījumā par svešas preču zīmes nelikumīgu izmantošanu.
Arī situācijā, kad plāno pārdot savu produktu starptautiski - ieteicams reģistrēt savu preču zīmi citās valstīs, kurās plāno tirgot savas preces vai veikt uzņēmējdarbību. Tu vari izvēlēties reģistrēt savu preču zīmi valsts, reģionālā, ES vai starptautiskā līmenī, izvēloties konkrētas valstis.
Dotajā situācijā tas no tevis prasīs izdevumus, tomēr, veicot pareizos soļus uzņēmuma preču zīmes izveidē un izvēlē, pie kuras varēsi pieturēties ilgtermiņā, ietaupīs tev iespējamas raizes nākotnē.
2. Izvēlies piemērotāko uzņēmējdarbības veidu
Izvēlies savam e-komercijas biznesam piemērotāko uzņēmējdarbības veidu, vēlams, iepriekš konsultējoties ar nodokļu speciālistu vai grāmatvedi. Tas ir vieglāks un lētāks risinājums, lai jau no paša sākuma pareizi nodefinētu sava uzņēmuma darbību un tā reģistrācijas formu.
Lielākajai daļai e-komercijas uzņēmumu vispraktiskāk ir sākt darbību kā SIA jeb Sabiedrībai ar ierobežotu atbildību. Tu vari patstāvīgi veikt sākotnējo informācijas ievākšanu par attiecīgo uzņēmējdarbības veidu, tomēr, lai nodrošinātos, ka izvēlies piemērotāko un atbilstoši veic nepieciešamās darbības reģistrācijas procesā, profesionāla grāmatveža noalgošana šajā situācijā atmaksātos ar uzviju.
3. Pārbaudi, vai tev nepieciešama kāda speciāla uzņēmējdarbības licence.
Šeit uzreiz piebildīsim, ka šis vairāk attiecas uz tiem, kas plāno savu darbību veikt arī ārvalstīts, Juridiskās, attiecīgi ŗēģistrējot uzņēmuma filiāli. Prasības jauna biznesa uzsākšanai ir atšķirīgas atkarībā no reģiona, tāpēc tev būs nepieciešams izpētīt arī dažādas vietējās prasības pilsētas un novadu līmenī, kur plāno pārdot produktu (Latvijā tas var nebūt tik būtiski, kā ārvalsīts). Tas pats, ja neesi pārliecināts, ar ko sākt, vietējais jurists var paātrināt un izskaidrot attiecīgo procesu par tevi interesojošo jomu.
Nedomā, ka pārdošana tiešsaistē bez uzņēmuma fiziskas atrašanās attiecīgajā reģionā (valstī) atbrīvos tevi no nepieciešamības noformēt uzņēmējdarbības licenci (ja tāda būs nepieciešama atteicīgajā valstī un reģisonā). Lai būtu drošāk, pirms sākt savu darbību ārvalsīts, pārbaudi, kādas prasības ir attiecīgajā reģionā tā vietā, lai izteiktu pieņēmumus un cerētu uz labāko.
4. Izstrādā patērētājiem paredzētos nepieciešamos juridiskos materiālus
Visticamāk esi pamanījis citās interneta iepirkšanās vietnēs tekstlodziņus, kurus nākas atzīmēt, ka esi iepazinies ar vietnes lietošanas noteikumiem. Tos parasti pavada gari, sarežģīti juridiski paskaidrojumi par vietnes izmantošanas noteikumiem, pasūtījumu pieņemšanu un nosūtīšanu, strīdu risināšanu un citas juridiskas formalitātes. Tev noteikti tos ir nepieciešams izstrādāt arī savam e-komercijas biznesam - interneta veikalam.
Tie ietver tādas lietas kā vietnes lietošanas noteikumi, mazumtirgotāja pārdošanas noteikumi, autortiesību politiku, personas datu aizsardzības politiku, preču atgriešaanas noteikumus u.c. Uzņēmumiem, kas nepiedāvā vietnes lietošanas noteikumus, dažos gadījumos var tikt piemērots sods. Latvijā ir ļoti populāri izmantot Distances līgumu kā vietnes lietošanas noteikumus.
Iespējams, apsver domu, ka lielākā daļa no paskaidrojumiem katrā vietnē pamatā satur kopīgas vadlīnijas un tu varētu aizņemties daļu no apraksta, kas pieejams kādā citā mājas lapā. Tomēr, to darīt nebūtu ieteicams, tā kā cita apraksta aizņemšanās varētu nebūt pilnībā piemērota tava uzņēmuma darbībai un tādējādi radītu neizsargātību specifiskos aspektos, par kuriem pat tu nebūtu lietas kursā, kamēr nerastos atteicīga konfliktsituācija. Noalgo kādu, kas ir zinošs šajā jomā, lai palīdzētu tev izstrādāt atbilstošus uzņēmuma vietnes noteikumus. Tev ir jābūt noteiktiem lietošanas noteikumiem, kas ir raksturīgi tikai tavas interneta vietnes - veiakla, darbībai, tāpat arī jāņem vērā juridiskās prasības, kas attiecināmas uz tavu produktu vai pakalpojumu.
5. Izstrādā savas vietnes privātuma politiku.
E-komercijas uzņēmumiem ir jāpievērš īpaša uzmanība visu tā klientu sniegto datu un personiskās informācijas aizsargāšanai. Daļa no tā ir labas privātuma politikas izveide.
Privātuma politika ir ārkārtīgi svarīga, lai pasargātu e-komercijas vietņu īpašniekus no juridiskas atbildības par datu izmantošanas pārkāpumiem. Privātuma politika ietver to, kā dati tiek glabāti, apstrādāti un izmantoti, un kā tiem var piekļūt lietotājs.
Neapstājies tikai pie privātuma politikas izveides, bet arī pārliecinieties, ka to arī turpmāk ievēro un pildi visu, kā tajā ir noteikts. Nodrošinies, ka par šiem noteikumiem un vadlīnijām ir informēti un tās ievēro arī visi tava uzņēmuma gan esošie, gan nākamie darbinieki, jo par viņu kļūdām atbildēs tavs uzņēmums, ja kas notiks.
6. Nodokļu iekasēšana (un naudas atlikšana).
Gluži kā nodokļu maksāšana ir ierasta dzīves sastāvdaļa, tāpat tas noteikti jāņem vērā arī veicot uzņēmējdarbību.
Tas ietver nodokļus, kas tev jāmaksā gan par tava uzņēmuma ienākumiem, gan PVN, ja tev tāds ir jāiekasē saskaņā ar likumdošanas prasībām (ir gadījumi, kad uzņēmumam nav jāreģistrējas kā PVN maksātājam).
Jau sākotnēji izrunā šos jautājumus ar grāmatvedi, lai uzzinātu, tieši cik liels nodoklis tev jāiekasē no klientiem atbilstoši pēc likuma, un cik liela daļa no tavas peļņas ir jāatliek, lai uzņēmums būtu spējīgs maksāt tekošos nodokļus atteicīgajā brīdī.
7. Atver uzņēmuma bankas kontu.
Atver uzņēmuma bankas kontu un turi visus uzņēmējdarbības līdzekļus atsevišķi no personīgajiem. Tam ir daži iemesli:
- Uzņēmumiem bankas konta noformēšna ir juridiska prasība.
- Personīgo un biznesa finanšu nodalīšana ļauj daudz vieglāk izsekot tava uzņēmuma ieņēmumiem un izdevumiem, atvieglojot nodokļu nomaksas.
- Robežas novilkšana starp tavu biznesu un personīgajiem aktīviem samazina tavu personisko risku un atbildību, ja bizness saskaras ar juridiskām un finansiālām grūtībām.
- Tā ir skaidrs indikators VID (Valsts Ieņēmumu dienestam), ka tavs e-komercijas veikals ir bizness, nevis hobijs.
Ja nopietni domā par savu biznesu, sazinies ar savu banku par konta atvēršanu arī savam uzņēmumam.
8. Pārbaudi autortiesības uz visu, ko ievietojat savā vietnē.
Pirms publisko savu vietni, vēlreiz pārbaudi, vai visu tajā iekļauto saturu ir likumīgi atļauts izmantot.
Vairums e-komercijas vietnēs ir sastopams ar citu autortiesībām aizsargāts saturs (teksts, fotoattēli, mūzika, video, produktu fotoattēli utt.). Ja vietnes īpašnieks nav satura veidotājs, viņam ir jānodrošina, lai viņam būtu tiesības un licences, kas nepieciešamas aizsargātā satura izmantošanai savā vietnē.
Tīmeklī tu, iespējams, redzi cilvēkus, kas dalās ar attēliem no populāriem plašsaziņas līdzekļiem, taču tas nenozīmē, ka tu vari izrīkoties tāpat savā interneta veikalā. Paliec pie oriģināla satura, kuru esi pats izveidojis, kura izveidošanai esi pieņēmis citu personu, vai arī vari lietot saturu, par kura izmantošanu esi samaksājis tās autoram un saņēmis viņa piekrišanu šādai viņa darba izmantošanai.
SECINĀJUMI
E-komercijas uzņēmējdarbība savā ziņā var šķist, ka ir vieglāka nekā citas uzņēmējdarbības formas. Tai ir zemākas uzsākšanas un palaišanas izmaksas, un lielāko daļu darba var paveikt no jebkuras vietas, kur pieejams interneta savienojums. Bet tas nenozīmē, ka, uzsākot darbību e-komercijas jomā, tu vari izlaist lādas specifiskas juridiskās prasības, par kurām ikdienā neaizdomājies. Konsultējies ar juristiem un grāmatvežiem, lai apspriestu iespējamos varinatus dažādās situācijās un pārliecinātos, ka veic visus nepieciešamos pasākumus, lai bez aizķeršanās uzsāktu savu uzņēmējdarbību interneta vidē.
Nav komentāru
Komentēt
Pirkumu grozs
Pirkumu grozs ir tukšs.