5 iespējas, kā BEZ MAKSAS uzsākt savu biznesu internetā
Kā jau jebkurā uzņēmējdarbībā, arī e-komercijā viena no svarīgākajām lietām – ir saprast, cik tas maksā? Pateicoties interneta bezgalīgajām iespējām, tagad uzsākt savu biznesu tiešsaistes vidē var arī pilnīgi bez maksas. Zemāk aplūkosim dažas opcijas, kuras neprasa finansiālus ieguldījumus, kas saistīti ar sava biznesa uzsākšanu un uzturēšanu internetā. Rakstā aplūkotie skaitļi un aprēķini attiecas tikai uz e-komercijas risinājumu ieviešanu un funkiju nodrošināšanu! Tirgojamo produktu ražošanas, iepirkšanas, transportēšanas un uzturēšanas izmaksas šeit netiks aplūkotas. Šoreiz pieņemsim, ka tev jau ir gatavs produkts vai pakalpojums, ko īstenot interneta vidē, taču tu vēl nejūties gatavs investēt līdzekļus mājas lapas izveidošanā un uzturēšanā, vai arī izmantot ārējo tirdzniecības platformu pakalpojumus.
1. Facebook
Facebook lapas izveidošana savam produktam un uzņēmumam ir viens no labākajiem veidiem, kā uzsākt savu uzņēmējdarbību internetā. Viss, kas tev ir nepieciešams – jabūt aktīvam (reģistrētam) personīgajam Facebook profilam. Savas darbības sākumā var reklamēt savu biznesu arī privātaja profilā, taču labāk tomēr ir mēģināt pēc iespējas ātrāk savu privāto dzīvi “nodalīt” no savas biznesa dzīves. Vismaz sociālajos medijos. It sevišķi, ja plāno tirgot produktu, kurš nav paša rokām veidots (ražots).
Pēc produkta/uzņēmuma lapas izveidošanas varēsi tajā izvietot informāciju gan par saviem produktiem/pakalpojumiem, gan uzņēmumu, jaunumiem, speciālajiem piedāvājumiem, konkursiem un citu saistītu informāciju. Varēsi veikt saraksti ar potenciālajiem pircējiem un sadarbības partneriem.
Noteikti ir vērts izmantot arī Facebook grupas, kurās esai reģistrējies. Lielākais pluss – ja esi aktīvs grupas dalībnieks, tad būsi jau daļēji pazīstams ar saviem potenciālajiem pircējiem. Tikai centies būt pieklājīgs – nereklamē sevi pārāk uzkrītoši un bieži, kā arī, ievēro grupas noteikumus. Atceries, ka tavs galvenais uzdevums Facebook grupā, ir pievienot vērtību saturam nevis izmantot to kā tikai sevis vai sava produkta reklāmēšanas veidu.
Jau kādu laiku visiem Facebook lietotājiem ir pieejams serviss Facebook Marketplace. Īsumā, Facebook Marketplace ļauj tev piedāvāt savas preces cilvēkiem, kas atrodas ģeogrāfiski tuvu tev. Pircējs, ieejot Facebook Marketplace, var pats izvēlēties ģeogrāfisko rādiusu izliktajiem piedāvājumiem, piemēram, redzēt tikai tos pārdevējus, kas atrodas 20km rādiusā no pircēja.
Svarīgi! Vienmēr publicēt tikai saistošus materiālus – bildes, aprakstus; sekot līdzi komentāriem un ļoti laicīgi uz tiem atbildēt, neiesaistīties publiskos strīdos. Ja izmantosi arī savu privāto profilu, vai ļausi tam publisku pieeju, ļoti padomā arī par to, ko tajā publicē ikdienā. Ballīšu un pirts bildes diez vai būs laba ideja, ja vien tas nav tieši saistīts ar tavu biznesu.
2. Portāls “draugiem.lv”.
Ja plāno savu darbību veikt vairāk Latvijā nekā uz ārzemēm, tad draugiem.lv portāla piedāvātās iespējas arī var sniegt izaugsmi tvam biznesam. Līdzīgi kā Facebook, arī draugiem.lv var izveidot savu biznesa profilu – LAPA. Vienīgā būtiskā atšķirība no Facebook būs tajā, ka lai savai LAPAi iegūtu statusu “OFICIĀLS”, tev būs jābūt reģistrētas uzņēmējdarbības veicējam *.
Papildus standarta informācijai un pakalpojumiem, tu varēsi sava biznesa virzībai izmantot arī domubiedru grupas, kurās esi reģistrējies. Vēl tev būs pieejams draugiem.lv rīks LIELVEIKALS – portālā esoša platforma savu preču reklamēšanai un tirdzniecībai, bez komisijas maksām – visa naudiņa paliek tev. LIELVEIKALam var piekļūt un tajā savas preces izlikt tikai draugiem.lv LAPAs.
3. Cits – jau strādājošs, internetveikals.
Ļoti iespējams, ka katram no mums ir kāds draugs, kurš jau regulāri pārdod preces vai pakalpojumus internetā. Tas var būt gan eBay, gan AMAZON, vai arī pašu veidotos un uzturētos internetveikalos. Tas ir viņu jau strādājošs bizness.
Ja tavs produkts kaut kādā ziņā atbilst to produktu kategorijai, kurus tirgo šāds veikals, noteikti ieteiktu parunāties ar savu draugu par sava produkta “izmēģinājuma lidojumu” viņa interneta veikalā vai eBay / AMAZON veikalā.
Labākais veids kā pārbaudīt produkta pieprasījumu, ir izlikt to pārdošanai! Cilvēki ar saviem maciņiem “pateiks” tev – ir vai nav!
Ja tavs draugs piekritīs šādam tavam piedāvājumam, beigās ieguvēji varat izrādīties jūs abi. Tu zināsi, ka tava ideja un produkts ir pieprasīti. Draugam būs vēl viens papildus produkts viņa katalogā, ko pārdot, neiegādājoties to vairumā iepriekš. Tu varēsi plānot ražošanas apjomu palielināšanu. Sākt ieguldīt līdzekļus tālākai produkta attīstībai gan internetā, gan ārpus tā. Varēsi arī draugam turpināt piegadāt produktu vairumā.
Tas ietaupīs līdzekļus jums abiem. It sevišķi svarīgi tas ir tev, jo nauda vienmēr ir vistrūkstošākā lieta jebkura biznesa sākumā. Ja ideja izrādīsies dzīvošanai nespējīga, tu būsi pasargājis savu maciņu no naudas pazušanas. Arī prāts būs mierīgāks.
4. Interneta forumi un sludinājumu portāli.
Šeit gan uzreiz jāpiemin būtiska atkāpe – attiecas tikai uz tiem sludinājumu portāliem, kuri piedāvā savus pakalpojumus bez maksas. Cik no tādiem ir atdeve? Grūti spriest. Vismaz mūsu izmēģinājumu laikā – ne visai. Vienīgais ieteikums – ja 2 nedēļu laikā neviens neatsaucas tavam sludinājumam, tad: 1) pamēģini pamainīt sludinājuma tekstu, bildes un/ vai 2) ieliec to vēlreiz uz 2 nedēļām. Ja nekas nemainīsies arī pēc tā, tad pagaidām neizmanto šādu savu produktu reklamēšanas veidu un koncentrē savu laiku citiem produkta virzības kanāliem. Atceries arī, ka tas nebūt nenozīmē, ka tavs produkts nav nevienam vajadzīgs. Vienkārši šis kanāls nedarbojas. Ja nu tomēr ir atsaucība, tad svarīgākais ieteikums būtu nodot/nosūtīt preci tikai pēc naudas saņemšanas, vai arī sūtīt to ar pēcmaksas pakalpojumu. Ja pieprasījums turpina kāpt, ir laiks sākt domāt par internetveikala izveidi.
Līdzīgi tas viss notiek arī interešu portālos. Ļoti daudziem no mums ir dažādas dzīves intereses, hobiji, vai arī kādi notikumi, kuri būtiski ietekmē vai ir izmainījuši mūsu ikdienas dzīvi. Bez jau esošajām Facebook grupām, ir pieejami arī ļoti daudzi interneta portāli, kuros pulcējas kādas attiecīgās intereses pārstāvji. Latvijā vieni no popularākajiem portāliem ir cālis.lv, mammāmuntētiem.lv, copeslietas.lv, fotoklubs.blogpost.lv, driver.lv un vēl daudzi citi. Katrā no šiem portāliem ir savs forums, kur var apspriest specifiskās ar savu hobiju vai interesēm saistītās lietas. Atšķirībā no sludinājumu portāla, šeit tu jau vari būt persona ar zināmu reputāciju, ja esi aktīvs portāla lietotājs, un regulāri iesaisties diskusijās ar citiem foruma dalībniekiem. Svarīgākais, kas jāņem vērā, tava produkta vai pkalpojuma reklāma nedrīkst kļūt uzbāzīga. Nemēģini par katru cenu ielikt savu sludinājumu jebkur. Vislabākais, ja varēsi to iekļaut kādā notiekošā diskusijā, un tas būs kontekstā ar tur apspriesto.
5. Sava bezmaksas mājas lapa vai blogs.
Neskatoties uz to, ka lielākā daļa interneta mājas lapas un blogi tiek veidoti uz maksas platformām, ir iespējams tos izmēģināt arī bez naudas ieguldījumiem. Šis varētu būt laikam mazliet sarežģītāks veids, kā iesākt. Vismaz tehniski un laika ziņā noteikti. Taču, tu arī iemācīsies ļoti daudz ko noderīgu, kas tev labāk palīdzēs izvērtēt dažādus ar internetu saistītus tehniska rakstura piedāvājumus nākotnē. Internetā ir ļoti daudz šādu bezmaksas resursu, tāpēc tagad tos šeit nepieminēsim. Vienīgais, varam pateikt, ka Latvijā šādiem eksperimentiem ļoti labi noder MOZELLO piedāvātais mājas lapu konstruktors.
Dažiem kāds no nosauktajiem 5 veidiem var kļūt par lielisku regulāru neliela papildus ienākuma avotu. Savukārt tiem, kas gribēs attīstīt savas idejas nopietnākā līmenī, ar laiku vienalga būs jāsak investēt jaudīgākos e-komercijas rīkos – mājas lapas (internetveikala) izveidošanā vai iesaistīšanos kādā no starpnieciska rakstura tirdzniecības platformām – piemēram, AMAZON un eBay. Visi šie jaunie risinājumi ietvers sevī noteiktas izmaksas. Tapēc vienmēr ir labi pašam sākumā saprast, kurā attīstības punktā atrodies pašreiz, lai nesanāk iztēŗēt naudu, kur iespējams, to nemaz nevajedzēja darīt. Var būt arī tā, ka produkts pavisam nav piemērots tirgošanai internetā. Jā, tieši tā! Ne visu var veiksmīgi tirgot internetā. Līdz ar to, ir īpaši svarīgi izmēģināt interneta piedāvātās bezmaksas iespējas. Nebaidies! Mēģini!
.* – arī, lai citur tirgotu vai piedāvatu savas preces un pakalpojumus, tev būs jāreģistrē sava saimnieciskā darbība – vai nu LR Uzņēmumu Reģistrā vai VID.
Vai tu zini vēl kādu veidu, kā var bez maksas sākt savu biznesu internetā? Droši – dalies komentāros!
Nav komentāru
Komentēt
Pirkumu grozs
Pirkumu grozs ir tukšs.